Wersja dla osób niedowidzących

Rehabilitacja kompleksowa

Strona główna                    Oferta                    Sprzęt                    Filmy                    Dokumentacja medyczna                    Kontakt

CO TO JEST REHABILITACJA KOMPLEKSOWA?

 
Rehabilitacja lecznicza to kompleksowe, fizyczne i psychiczne, a co najważniejsze zespołowe działanie na rzecz osób niepełnosprawnych. Jej celem jest przywrócenie tym osobom pełnej lub możliwej  do osiągnięcia sprawności fizycznej lub psychicznej, a także zdolności do pracy i brania czynnego udziału w życiu społecznym. Ze względu na zróżnicowanie oddziaływań, rehabilitacja (szczególnie neurologiczna) jest często prowadzona  przez zespół terapeutów składających się z lekarzy, fizjoterapeutów, pedagogów, logopedów, psychologów, stosujących w procesie usprawniania różne metody usprawniania.
W zakresie fizjoterapii wyróżniamy: masaże, kinezyterapię (wszelkiego rodzaju ćwiczenia), niektóre zabiegi z fizykoterapii i hydroterapii, metody neurokinezjologiczne  NDT-BOBATH, VOJTY, PNF które mają na celu, nie poprawę siły mięśniowej ani zakresu ruchu w stawach, tylko poprzez normalizację napięcia mięśniowego, pomagają w rozwoju prawidłowego schematu ruchu, oraz maksymalnie usamodzielniają pacjenta. Każda  nowa umiejętność nabyta w czasie sesji terapeutycznej, musi być włączana w życie dziecka i powinna być systematycznie stosowana.
We wczesnym okresie życia dziecka wykorzystuje się głównie metodę Vojty, NDT-Bobath a w późniejszym procesie usprawniania dodatkowo stosuje się inne działania, albo zamienia na inne formy terapii w celu zwiększenia efektu leczenia. W zależności od potrzeb podopiecznego wprowadza się inne działania.
 

INNE FORMY TERAPII KOMPLEKSOWEJ NIEZBĘDNE W PRACY Z DZIECKIEM:

 

INTEGRACJA SENSORYCZNA

Polega na dostarczaniu dziecku odpowiednich bodźców : dotykowych, słuchowych, ruchowych oraz wzrokowych, dzięki którym, zostaną pobudzone odpowiednie zmysły i wytworzy się adekwatną reakcję. Aby dziecko mogło prawidłowo funkcjonować, wszystkie zmysły muszą prawidłowo działać i harmonijnie ze sobą współpracować. Ćwiczenia te sprawiają, że rozwija się ciało i umysł. Ciało- ponieważ poprawia się odbiór bodzców i współpraca między zmysłami. Zatem poprawia się koordynacja ruchowa, sprawność manualna, orientacja w schemacie ciała i percepcja wzrokowo- przestrzenna. Umysł- ponieważ dzieci zaczynają lepiej skupiać uwagę, zapamiętują, uczą się robić, to czego wcześniej nie potrafiły.
 

ZAJĘCIA NA BASENIE

Ciekawa forma rehabilitacji, prowadzone przez wyszkolonego terapeutę w formie zabawy lub treningu pływackiego. Ważne korzyści wynikające z uczestnictwa to:                

A) Fizyczne – ruch w wodzie wzmacnia mięsnie i stawy i normalizuje napięcie mięśniowe i uczy dziecko czucia własnego ciała w przestrzeni.

B) Poznawcze-uczy się najprostszych  aktywności w wodzie jak poruszanie ciała, równowagi, wyporu i  podstawowych ruchów pływackich.

C) Emocjonalne- dziecko uczy się dobrego samopoczucia, relaksacji, samozadowolenia i wyciszenia w wodzie.

 

DOGOTERAPIA

Jest metodą coraz częściej wykorzystywaną w Polsce. Ma to związek z tym, ze obecność psa podczas zajęć jest doskonałą motywacją do podejmowania wysiłku i spontaniczności. Pies do zajęć z dziećmi wprowadza radość i bezpieczeństwo. Ma wpływ na sferę fizyczną usprawniając funkcję małej i dużej motoryki, poczucia równowagi, koordynacji wzrokowo- ruchowej. Na strefę edukacyjną zwiększając zasób słownictwa, poznawanie i utrwalanie pojęć z zakresu kształtów, kolorów, doskonalenie pamięci długo- i krótkotrwałej. Zajęcia ułatwiają nawiązywanie kontaktów międzyludzkich, a także w relacji człowiek – zwierzę.
 

HIPOTERAPIA

Służy temu, by przywrócić choremu zdrowie i sprawność fizyczną oraz psychiczną za pomocą jazdy konnej. Czar i moc terapeutyczna konia tkwi w jego sposobie poruszania się, charakterze i usposobieniu. Jazda na koniu to nieustanne ćwiczenie równowagi. Na dodatek sposób, w jaki koń się porusza, uaktywnia poszczególne partie mięśni jezdzca.  Ruchy ciała człowieka siedzącego na idącym wolno koniu są bardzo zbliżone do ruchów ciała idącego człowieka. Jeśli dziecko ma problemy z zachowaniem równowagi, napięciem mięśni, to siedząc na koniu może poczuć, jak zachowuje się ciało idącego człowieka. Uczy się chodzić –bez chodzenia. Zajęcia zwiększają motywację do wykonywania ćwiczeń. 
Ćwiczenia ogólnousprawniające (zajęcia na siłowni)-które mają na celu wzmacnianie siły mięśniowej, poprawę postawy ciała, kondycji i wydolności za pomocą wykorzystania sprzętu. Mają nie tylko wpływ na sprawność fizyczną ale także na umiejętne planowanie ruchu, pracę w grupie i dbałość o swoje ciało. Tą formę terapii wykorzystujemy u młodzieży jako uatrakcyjnienie zajęć. Występuje tez czynnik motywacji i rywalizacji. Powszechnie używana forma aktywacji ruchowej.
 
Te wszystkie formy REHABILITACJI KOMPLEKSOWEJ mają na celu uatrakcyjnienie zajęć. Koń, pies i woda są żywym bodżciem, który świetnie motywuje do działań w prowadzeniu procesu rehabilitacji. Są to róże sposoby bodźcowania, którymi terapeuci szukają poprawy funkcji układu mięśniowo- nerwowego. Są to doskonałe sposoby terapii  naszych podopiecznych.
 
Linki
1% dla OPP
BIP Akademia
Kalendarium
Strona powstała w ramach projektu "Ośrodek Wspierania Ekonomii Społecznej we Wrocławiu" współfinansowanego
ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego


CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA