Winda równych szans 2
Projekt pn. „WINDA RÓWNYCH SZANS 2” współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Projekt jest kompleksowym programem wsparcia dzieci, młodzieży i dorosłych osób niepełnosprawnych z różnym stopniem niepełnosprawności, w tym ze sprzężeniami. Kompleksowość polega na zastosowaniu szerokiego wachlarza wsparcia i gamy różnych form terapeutycznych umożliwiających adekwatną pomoc w oparciu o rzetelną analizę potrzeb. Projekt zakłada objęcie wsparciem dzieci powyżej 7 r.ż realizujących obowiązek szkolny w Dziennym Ośrodku Rehabilitacyjno – Wychowawczym w Miliczu, dorosłych osób niepełnosprawnych z Warsztatu Terapii Zajęciowej w Miliczu, młodzieży ze sprzężoną niepełnosprawnością objętych opieką w Środowiskowym Domu Samopomocy w Miliczu, osoby powyżej 16 r.ż. zamieszkujące Mieszkanie treningowe w Krośnicach. Oferowane w ramach projektu wsparcie dotyczy trzech poziomów funkcjonowania. Pierwszy poziom to typowe usprawnianie oparte na terapii prowadzonej w formach grupowych i indywidualnych. Rezultatem ma tu być poprawa funkcjonowania w poszczególnych sferach rozwojowych, bądź w przypadkach trudniejszych powstrzymanie regresu. Uzupełnieniem poprzedniego poziomu jest w dużym skrócie usprawnianie społeczne beneficjentów poprzez usamodzielnianie w funkcjonowaniu codziennym, uświadomienie możliwości korzystania z wszystkiego, co daje życie w społeczeństwie, z rozwijaniem pasji włącznie. Trzecim poziomem jest przystosowanie do życia poza domem rodzinnym, zupełnie samodzielnego lub w tzw. mieszkalnictwie wspomaganym poprzez trening życia w Mieszkaniu treningowym. Ta forma wsparcia ma służyć nabywaniu podstawowych umiejętności praktycznych niezbędnych do życia na własną rękę (utrzymywanie porządku, dbanie o higienę, przygotowywanie posiłków, obsługa sprzętów domowych), oraz tzw. umiejętności wyższego poziomu jak planowanie wydatków, zagospodarowywanie wolnego czasu, dbanie o miejsce zamieszkania. Warunki rekrutacji do projektu: Projekt jest w znacznej mierze kontynuacją wcześniej podejmowanych ciągłych i kompleksowych działań, stąd też większość beneficjentów jest już ustalona, a ich potrzeby precyzyjnie zdiagnozowane. Termin realizacji projektu: od 01 kwietnia 2017 r do 31.03.2019 r 18. Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC To szereg metod, które dobiera się indywidualnie do potrzeb i możliwości beneficjentów. Dla konkretnej osoby tworzony jest indywidualny system komunikacji, który umożliwi mu porozumiewanie się z otoczeniem. System ten musi uwzględniać sprawność ruchową beneficjenta, jak również to, który kanał komunikacyjny funkcjonuje najlepiej oraz poziom funkcjonowania intelektualnego. Dobrze stworzony oraz adekwatnie modyfikowany wpływa w znaczący sposób na poprawienie się samodzielności a więc daję możliwość bycia aktywnym członkiem społeczeństwa. 19. Zajęcia ruchowe z elementami tańca i bocci Podczas zajęć ruchowych beneficjenci uczą się elementów figur tanecznych i układów choreograficznych z wykorzystaniem pomponów, chusty animacyjnej, wachlarzy, itp, które pozwolą rozwinąć sprawność, zarówno fizyczną jak i intelektualną, a przede wszystkim mają sprawić przyjemność osobom w nich uczestniczącym. Natomiast gra w boccię jest jednym z elementów nauki rywalizacji, możliwości wykazania się w dyscyplinie typowej dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, która nie stawia barier przed takimi beneficjentami. 20. Opiekun osoby niepełnosprawnej w zajęciach grupowych Sprawowanie bezpośredniej opieki nad osobą niepełnosprawną podczas pobytu w placówce, organizowanie wsparcia społecznego, wspieranie osoby niepełnosprawnej w załatwianiu spraw urzędowych, podtrzymywanie umiejętności wcześniej nabytych, rozwiązywanie problemów. Opiekun osoby niepełnosprawnej towarzyszy i wspomaga beneficjenta w pełnieniu ról społecznych jak również pobudza jego aktywność fizyczną i społeczną. 21. Opiekun osoby niepełnosprawnej w opiece indywidualnej Praca opiekuna osoby niepełnosprawnej ma być źródłem zadowolenia obu stron. Opiekun uczestniczy w życiu osoby niepełnosprawnej i pomaga sprostać trudnościom jakie pojawiają się na co dzień. Dzięki opiekunowi beneficjent może zrobić rzeczy, które do tej pory były niemożliwe do zrobienia - wyjście do kina, wyjazd w góry, czy nad morze, zwykłe "męskie" wyjście na piwo czy "babskie" na kawę i ciastko do kawiarni. Opiekun aktywnie włącza się w system rodziny, pełniąc w nim wiele funkcji zaczynając od opiekuńczych i rehabilitacyjnych a na społecznych kończąc. Opiekun nie zastępuje rodziny, nie wyręcza jej a raczej pomaga. W dużym stopniu odciąża rodzinę w życiu codziennym, daje poczucie komfortu, rodzic ma więcej czasu dla siebie czy też pozostałych w rodzinie dzieci. Dzięki temu poprawiają się relacje między członkami rodziny a rodzic ma nareszcie czas aby zadbać o siebie i swoje zdrowie zarówno fizyczne jak i psychiczne. 22. Pomoc techniczna Jest współodpowiedzialna za stworzenie poczucia bezpieczeństwa beneficjentowi, organizuje opiekę i codzienną pracę z beneficjentem, pomaga podczas terapii prowadzącemu zajęcia, mobilizuje osobę niepełnosprawną do rozwijania zainteresowań i aktywności oraz przyjmuje rolę opiekuna i współwychowawcy. Wspiera beneficjenta w utrzymaniu higieny osobistej (wychodzenie do toalety, przewijanie, mycie, itp.) oraz podczas niepożądanych zachowań, zakrztuszeń, ataków epilepsji, itp. Ponadto pomoc techniczna wspiera beneficjenta podczas przyprowadzania i odprowadzania do autobusów dowożących do placówki oraz jest odpowiedzialna za mycie i dezynfekcję sprzętów i pomocy terapeutycznych. |